نقش قطعه خازن در موتور تک فاز

زمان مطالعه: 2 دقیقه

بررسی قطعه خازن و کارکرد آن

قطعه خازن یا انباره یکی از مهم ترین و کاربردی ترین قطعات الکتریکی کاربردی در سازه های مرتبط می باشد. این قطعه قابلیت ذخیره سازی بار الکتریکی را دارد.

کاربرد منحصر به فرد این قطعات موجب شده است که در بسیاری از زمینه های صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می توان درباره ساختار این قطعات گفت: دارای صفحات جدا کننده ای (هادی) هستند. تمامی این انباره دارای دو صفحه هادی هستند.

خازن

قطعه خازن در دینام ها

در دینام های تک فاز القایی وجود قطعه ای برای ایجاد اختلاف فازی ضرورت دارد. انباره نیز برای ایجاد این اختلاف فازی مورد استفاده قرار می گیرد. البته می بایست در نظر داشت که در برخی از موارد از دو نوع انباره برای ایجاد چنین جریانی استفاده می شود.

به چنین انباره هایی که برای ایجاد این گشتاور مورد استقاده داده می شوند، انباره های راه انداز می گویند. تمامی این قطعات وابسته به ظرفیتی که دارند از ولتاژ های بسیار بالایی هستند.

انواع انباره های کاربردی

همانطور که در ابتدای مطالب اشاره شد، انباره ها در دو نوع متفاوت مورد استفاده در ساختار موتور های الکتریکی قرار داده می شوند. انباره های مورد استفاده در این سیستم به نام های دائم کار و راه انداز شناخته شده اند.

این دو نوع سازه دارای تفاوت های بسیار مشهودی در کاربرد می باشند. به همین علت در بسیاری از سازه های الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند.

درباره تمایزات قطعات مذکور

انباره های دائم کار و راه انداز وابسته به نوع ساختاری که دارند از تمایز ها و ویژگی های متفاوت زیر برخوردار هستند.

  • ظرفیت انباره راه اندازی بیشتر از 100 میکرو فاراد است.
  • گنجایش انباره دائم کار زیر 100 میکروفاراد می باشد.
  • ولتاژ انباره راه انداز کمتر از 330 ولت است.
  • ولتاژ تعیین شده برای انباره های دائم کار بیشتر از 370 ولت می باشد.
  • جنس انباره های دائم کار روغنی است.
  • انباره های راه انداز دارای جنسی الکترولیتی هستند.
علت استفاده از دو خازن متمایز

همانطور که اشاره شد، در برخی از دینام ها از دو نوع خازن متفاوت استفاده می شود. دلیل استفاده از این دو قطعات این است که در لحظه شروع کار موتور، انباره راه انداز پس از ایجاد گشتاور از مدار خارج شود.

سپس انباره دائم کار به صورت پایدار کارکرد و فعالیت خود را حفظ نماید. در واقع این روند مسبب می شود که اختلاف فازی برای فعالیت سیستم کلی وجود داشته باشد.

تعویض انباره دائم کار با راه انداز

در اضطراری ترین شرایط انباره های دائم کار جایگزین انباره های راه انداز می شوند. با این حال همیشه برای استفاده از این روش تعویضی محدودیت هایی وجود دارد.

یکی از این محدودیت ها ظرفیت کم انباره های دائم کار به نسبت انباره های راه انداز است. این ویژگی می تواند به عنوان محدودیتی برای آینده سیستم شناخته شود. همچنین می بایست در نظر داشت که به هیچ عنوان انباره راه انداز توانایی جایگزینی انباره دائم کار را نخواهد داشت.

خلاصه مطالب

قطعه خازن به عنوان کاربردی ترین قطعه در دینام ها و موتور های تک فاز شناخته می شود. این قطعات جهت ایجاد اختلاف فازی و گشتاور در دینام ها وجود دارند. به همین علت استفاده از این سازه ها برای شروع فعالیت دینام ها بسیار حائز اهمیت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: امکان کلیک راست وجود ندارد

شماره‌های تماس:
۶۶۷۲۸۸۰۱
۶۶۷۲۸۲۹۶
۶۶۷۴۴۶۹۸
۶۶۷۵۰۷۰۳

● ساعات کاری: از ۹:۳۰ صبح تا ۷ عصر
● به جز روزهای تعطیل

درج پیام در سایت

● شماره واتس اپ فروشگاه:
09358121259
● شماره واتس اپ فروش:
09129232704
● شماره واتس اپ فروش:
09351149565
● شماره واتس اپ بازرگانی:
09057191831

درج پیام در سایت