شناخت بهتر انواع خازن ورقه ای

زمان مطالعه: 2 دقیقه

نگاهی به خازن ورقه ای یا خازن های کاغذی ( paper capacitor )

خازن ورقه ای نوعی خازن است که مقدار ثابتی از بار الکتریکی را ذخیره می کند. این خازن دارای دو یا چند ورقه آلومینیوم است که بعنوان الکترود عمل می کنند. حال یک دی‌الکتریک مناسب به درون آن تزریق می‌ شود، این دی‌الکتریک از یک صفحه نازک کاغذ آغشته به پارافین تشکیل شده است تا مانع از جذب رطوبت شود. صفحات این خازنها نیز به صورت نوارهای صاف و طویل از جنس ورقه های قلع تشکیل شده است . جهت جلوگیری از تبخیر دی‌الکتریک درون کاغذ، خازن درون یک قاب محکم و نفوذ ناپذیر قرار می‌ گیرد.

شکل ساختاری لایه های خازن ورقه ای :

این هر سه لایه به صورت لوله ، پیچیده شده و داخل یک استوانه قرار می گیرند . سیم ها به دو انتهای ورقه های آلومینیومی متصل و سپس کل سیلندر با موم روکش می شود تا در برابر عوامل محیطی محفوظ بماند.کاغذ رسانای بسیار ضعیف الکتریسیته است.

بنابراین اجازه شارژ الکتریکی بین صفحات فلزی را نمی دهد. خازن های کاغذی به دلیل اینکه ضریب دی‌الکتریک عایق آنها کوچک است، ابعاد فیزیکی بزرگی دارند اما در ولتاژها و جریانهای بالا مورد استفاده قرار می گیرند. مثلا این نوع خازن در ولتاژ بیش از 600 ولت استفاده می شود. خازنهای ورقه ای کاغذی به دلیل ارزان قیمت بودن و اندازه کوچکشان مورد استفاده بسیار زیادی دارند.

 

خازن های پلاستیکی  ( plastic capacitor )

دی الکتریکی که در این نوع خازن ها به کار رفته است پلاستیک می باشد به همین دلیل به این قبیل خازن ها، خازن های پلاستیکی گویند. خازن های پلاستیکی مانند خازن های کاغذی هستند اما با این تفاوت که به جای کاغذ از پلاستیک استفاده شده و ورقه‌های پلاستیکی به همراه ورقه‌های فلزی( از جنس آلومینیوم ) به صورت لوله، داخل یک قاب پلاستیکی بسته بندی می‌شوند.

دی الکتریک این دست خازن ها از پلی استایلن، پلی پروپیلن، تفلون و پلی کربنات نیز استفاده می شود. از انواع خازن های پلاستیکی می توان خازن پلی استر را معرفی کرد ، این خازن ها به دلیل آنکه در ولتاژ های بسیار بالا قابل استفاده هستند به عنوان خازن های power پلاستیکی شناخته شده اند. خازن فیلم یا MKT از نوع خازن های پلاستیکی می باشد.

 

شما می توانید انواع قطعات الکترونیکی مانند: انواع ، خازن ها، خازن الکترولیتی، و انواع سوئیچینگ های مختلف را در فروشگاه سایت کایتو مشاهده کرده و خریداری کنید.

مهم ترین قابلیت های این نوع از خازن ها :

ظرفیت خازنی و دمای قابل تحمل، از مهم ترین مشخصه های این نوع خازن ها به شمار می رود. امروزه از این نوع خازن ها به دلیل مشخصه های مناسب در مدارات به وفور استفاده می شوند. خازن های پلاستیکی حساسیت زیادی نسبت به تغییرات دما  ندارند، به همین خاطر از آنها در مداراتی استفاده می‌شوند که احتیاج به خازنی با ظرفیت ثابت در قبال حرارت، باشد.

بالاترین فرکانس این نوع از خازن ها:

بالاترین فرکانس این نوع خازن ها تقریبا یک مگا هرتز است. نحوه شکل گیری خازن پلاستیکی به این صورت است که در درون نوار پلاستیک پیچانده شده و انتهای آن با موادی از اپوکسی بسته می شود. مزیت مهم و اصلی این نوع خازن ها در مقایسه با خازن های کاغذی این است که کارکرد بهتری در دماهای بالا دارد.

همچنین دارای خطای کمتر ( تلرانس پایین ) ، طول عمر بالا و قابل اطمینان است. این خازن ها در دکوپلینگ و بای پس کاربرد فراوان دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: امکان کلیک راست وجود ندارد

شماره‌های تماس:
۶۶۷۲۸۸۰۱
۶۶۷۲۸۲۹۶
۶۶۷۴۴۶۹۸
۶۶۷۵۰۷۰۳

● ساعات کاری: از ۹:۳۰ صبح تا ۷ عصر
● به جز روزهای تعطیل

درج پیام در سایت

● شماره واتس اپ فروشگاه:
09358121259
● شماره واتس اپ فروش:
09129232704
● شماره واتس اپ فروش:
09351149565
● شماره واتس اپ بازرگانی:
09057191831

درج پیام در سایت