نکاتی درباره خازن های کوپلاژ و کاربرد های آن

زمان مطالعه: 2 دقیقه

معرفی خازن های کوپلاژ

خازن های کوپلاژ به عنوان مهم ترین و کاربردی ترین قطعات در مدار های آنالوگ و دیجیتال شناخته می شود. همچنین قابل ذکر است که این الکان پسیو در عملکرد مدار های الکترونیکی نقش بسیار مهم و اساسی را ایفا می کنند. تمامی خازن ها (انباره ها) موجود در بازار وابسته به نوع دی الکتریکی که دارند شناسایی خواهند شد.

جنس سازنده دی الکتریک ها، بازده انرژی، ظرفیت ذخیره سازه و اندازه  خازن از جمله عوامل مهمی هساتند که موجب بروز تفاوت در میان این سازه های پر کاربرد خواهد شد.

عوامل موثر در کیفیت خازن های کوپلاژ

همانطور که اشاره شد، عوامل متعدد و بسیاری در بروز تفاوت هایی میان خازن ها وجود دارد. این عوامل منحصر به فرد می توانند دلیل برتری خازن ها به نسبت یکدیگر نیز باشند.

در انباره های نوع کوپلاژ پاسخ فرکانسی، ظرفیت خازن، هزینه و اندازه فیزیکی انباره از موثر ترین عوامل برای خریداری و تهیه این سازه های مرغوب می باشند. البته عواملی همچون: مشخصات دمایی، پارامتر خود بهبود بخشی، طول عمر، اشتعال پذیری نیز در کیفیت خازن بسیار موثر هستند.

درباره نوع عملکرد خازن های مذکور

این نوع خازن نیز هچون سایر انباره های موجود در بازار وظیفه ذخیره سازی انرژی و استخراج آن به زمان نیاز را دارد. این نوع خازن ها برای فیلتر کردن سیگنال های ارسال شده را خواهد داشت.

سیگنال های (AC) به راحتی اجازه عبور به داخل خازن و مدار را خواهند داشت، در مقابل سیگنال های (DC) وارد مدار نخواهند شد. سیگنال های (DC) مسبب ایجاد نویز و کاهنده کیفیت هستند. در نتیجه می توان گفت: خازن های مذکور بلاک کننده سیگنال های (DC) می باشند و به همین ترتیب سلامت مدار را حفظ و کیفیت عملکرد را ارتقا می بخشند.

بررسی کاربرد انباره کوپلاژ

این نوع قطعات با دارا بودن ویژگی های متعدد و منحصر به فرد، مناسب برای استفاده در ساختار سیستم های صوتی هستند. در بیشتر دستگاه های صوتی و تقویت کننده های فرکانسی از این نوع سازه های با دوام استفاده می شود. جهت تکمیل اطلاعات فوق، می بایست اشاره کرد که به هنگام عبور سیگنال های (DC) فرکانس ها صفر می باشد و در همین حین خازن اقدام به افزایش مقاومت خواهد کرد. با افزایش مقاومت سیگنال مذکور قابلیت گذر را نخواهد داشت. به همین علت وجود این خازن ها در سیستم های صوتی موجب ارتقا کیفیت، بهبود عملکرد و طول عمر سازه ها خواهد شد.

کاربرد کوپلار در سیستم های مخابراطی

با در نظر داشتن ویژگی های متعدد این قطعه منحصر به فرد، دور از انتظار نمی باشد که چنین قطعاتی دارای کاربری های متفاوت و گسترده ای باشند. یکی از زمینه های کاربری این قطعه، استفاده در سیستم مخابراطی (PLC) می باشد.

در این نوع سیستم ها اتصال مستقیمی در میان (PLC) و (CD) وجود ندارد. بنابراین برای ایجاد اتصال میان قطعات از خازن فشار قوی که نوعی کوپلاژ است استفاده خواهد شد. کوپلاژ (CC) در کنار نوع (CD) قابلیت ایجاد باند فرکانسی بسیار کاربردی در سیستم های (PLC) را خواهند داشت.

خلاصه مطالب

خازن های کوپلار از مقاوم ترین و مناسب ترین نوع خازن های موجود در بازار هستند. این نوع از انباره  های بسیار کاربردی قابلیت ذخیره سازی انرژی در سیستم های صوتی و مخابراطی خواهند داشت. همچنین می بایست اشاره کرد که این نوع سازه ها قادر به ارتقا میزان عملکرد سیستم نیز خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: امکان کلیک راست وجود ندارد

شماره‌های تماس:
۶۶۷۲۸۸۰۱
۶۶۷۲۸۲۹۶
۶۶۷۴۴۶۹۸
۶۶۷۵۰۷۰۳

● ساعات کاری: از ۹:۳۰ صبح تا ۷ عصر
● به جز روزهای تعطیل

درج پیام در سایت

● شماره واتس اپ فروشگاه:
09358121259
● شماره واتس اپ فروش:
09129232704
● شماره واتس اپ فروش:
09351149565
● شماره واتس اپ بازرگانی:
09057191831

درج پیام در سایت