نگاهی به خازن متغیر

زمان مطالعه: 2 دقیقه

شناخت بیشتر خازن متغیر

خازن متغیر: مقدار این خازن ها را می‌توانیم به صورت الکتریکی یا مکانیکی تغییر دهیم. این نوع خازن‌ از دو صفحه‌ی فلزی تشکیل شده که یکی ثابت و دیگری متغیر است. نحوه عملکرد این دسته از خازن ها ، تغيير سطح مشترک صفحات خازن و يا تغيير در ضخامت دی الکتريک است.

ظرفيت يک خازن با سطح مشترک دو صفحه خازن نسبت مستقيم دارد .خازن های متغير از نوع عايق هوا يا پلاستيک هستند. این خازن ها جهت تنظیم مدارهای LC در گیرنده‌های رادیویی و یا تطبیق امپدانس در آنتن‌ها مورد استفاده قرار می گیرند. ظرفیتی که این خازن‌ها ارائه می‌دهند بین 10 تا 500 پیکوفاراد است.

با سه حالت می توان ظرفیت خازن ها را تغییر داد :

خازن متغیر به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. خازن واريابل (variable capacitor  ) :

این نوع خازن‌ها از یک روتور ( بخش متحرک )، یک استاتور ( بخش ثابت )، یک بدنه نگهدارنده استاتور و یک خازن میکا تشکیل شده‌اند. ظرفیت توسط دسته متحرک تغییر می کند. بازه تغییر ظرفيت خازن های واريابل بین 40 تا 500 پيکو فاراد است.

استاتور قسمت ثابت و روتور قسمت متحرکی است که به دنبال چرخش یک اهرم، به دوران در می‌آید. هنگامی که صفحات روتور در شکاف‌ های استاتور حرکت‌کنند، باعث ایجاد حالتی شبیه به صفحات یک خازن می شود. و هر زمان این صفحات کاملا در شکاف‌ها جاگیر ‌شوند، خازن ایجاد شده در بیشترین حالت ممکن بوده و در وضعیت مخالف، در کمترین حالت ممکن خواهد بود. این نوع خازن بیشتر در رادیوها استفاده شده و جهت تغییر فرکانس نوسان ساز داخلی به کار می رود .

 

  1. خازن تريمر ( Trimmer capacitor ) :

تغییرات در این نوع خازن ها به وسيله پيچ گوشتی انجام می شود که انجام این تغییرات مستلزم نصب در محل هایی از مدار می باشد. این خازن دارای 3 پایه است. یکی به صفحه ثابت و دیگری به صفحه دوار و پایه سوم مشترک می باشد. دی الکتریک مورد استفاده در این نوع خازن ، هوایی یا سرامیکی است. این نوع خازن بیشتر جهت تنظیم دقیق تر فرکانس نوسان سازهای رادیویی استفاده می شود. خازن‌های تریمر به راحتی بر روی بردهای PCB نصب شده و یکی از کاربردهای مهم آن‌ها، کالیبراسیون دستگاه‌های الکترونیکی است. این خازن ها معمولاً در ظرفیت های ۲ تا ۴۰ پیکوفاراد ساخته می شود.

 

  1. دیود واریکپ ( Varicap diod ) :

همانطور که از عنوان این قطعه پیداست یک نوعدیود است نه خازن، ولی به دلیل اینکه با تغییر ولتاژ بین دو سر آن می‌توان ظرفیت خازنی آن را تغییر داد، به عنوان خازن در مدارهای نوسان‌سازهای رادیویی استفاده می‌شود و به دلیل تغییر کم ظرفیت این قطعه توسط ولتاژ، بیشتر در مدار های فرکانس بالا ( VHF – UHF – SHF ) مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولاً در ظرفیتهای ۱ تا ۶۰ پیکوفاراد ساخته می شود.

این دیود تا حدودی یک یکسوساز است و در برابر عبور جریان ، یکطرفه عمل می کند. در غیر این صورت ، دیود خراب و دارای نشتی است و قابلیت دفع جریان اضافی را از دست می دهد.

 

شما می توانید انواع قطعات الکترونیکی مانند: انواع ، خازن ها، خازن الکترولیتی، و انواع سوئیچینگ های مختلف را در فروشگاه سایت کایتو مشاهده کرده و خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: امکان کلیک راست وجود ندارد