نگاهی به منبع تغذیه AC

زمان مطالعه: 2 دقیقه

منبع تغذیه AC

نگاهی به نگاهی به منبع تغذیه AC : برق متناوب (AC) فرمت استاندارد برق است که از پریزها خارج می شود. برای درک بهتر باید  بدانیم جریان های الکتریکی از جریان الکترون ها ناشی می شوند. وقتی الکترون ها در یک موج AC حرکت کنند ، می توانند در جهت مثبت در حرکت باشند که مربوط به قسمت رو به بالای موج سینوسی است. که به وسیله جریان ایجاد می شود. وقتی الکترون ها جریان منفی دارند ، موج پایین می آید. این امواج از دینام های نیروگاه های الکتریکی ایجاد می شوند و برق AC را ایجاد می كنند.

درون یک دینام ، یک  حلقه سیم در یک میدان مغناطیسی می چرخد . هنگام چرخش سیم به مناطق با قطب مغناطیسی مختلف ، باعث ایجاد امواج جریان متناوب می شود. حرکت موج توان AC به این فرم الکتریکی برتری نسبت به توان DC می دهد.

 

از آنجاییکه به صورت امواج حرکت می کند ، این قالب الکتریکی می تواند دورتر از توان DC حرکت کند. بیشتر پریزهای ساختمان ها تأمین برق متناوب دارند. در حالیکه بسیاری از دستگاه های الکتریکی مانند لامپ ها و لوازم خانگی از برق متناوب استفاده می کنند ، برخی دیگر نیاز به تبدیل برق به فرمت DC دارند. منبع تغذیه AC معمولا ولتاژ را از یک منبع برق دیود (منبع تغذیه) می گیرد و آن را به ولتاژ مورد نظر کاهش می دهد. برخی از فیلترینگ ها نیز در این شرایط ممکن است رخ بدهند.

دیگر ویژگی های منابع تغذیه AC

منابع تغذیه AC همچنین می توانند برای تغییر فرکانس و ولتاژ مورد استفاده قرار بگیرند. از کاربرد‌های این منبع تغذیه می توان به استفاده در تغذیه مدارات الکترونیکی، جوشکاری، آزمایشگاه‌های آموزشی و تحقیقاتی، کامپیوتر‌ها (پاور سیستم)، استفاده بجای آداپتور‌های AC ، صنعت نور و لیزر ، سیستم‌های فتو ولتائیک، باتری سازی اشاره کرد. درواقع هر زمان جریان و ولتاژ متناوب باشند، آن جریان AC است، حال به هر شکلی که باشد. اگر یک اسیلوسکوپ به یک مدار با جریان AC وصل شود و ولتاژ آن را دنبال کنیم، در بیشتر اوقات جریان AC موج سینوسی تولید می‌کند. جریان AC که در اکثر خانه‌ها و ادارات وجود دارد، دارای یک ولتاژ نوسان‌دار است که موج سینوسی تولید می‌کند.

مثالی مناسب برای میدان مغناطیسی:

اگر یک میدان مغناطیسی یا آهنربا در امتداد یک مجموعه سیم پیچ ثابت یا یک سیم پیچ در اطراف یک میدان مغناطیسی ثابت بچرخد ، یک جریان متناوب با استفاده از یک ژنراتور AC تولید می شود. بنابراین ساده ترین شکل ژنراتور AC از یک حلقه سیم تشکیل شده که بین قطب های شمالی و جنوبی یک آهنربا قرار دارد. تقریبا تمام پریز‌های خانه‌ها و ادارات دارای جریان AC می باشند، به این دلیل که تولید و انتقال جریان AC در مسیرهای طولانی راحت‌تر است. در ولتاژهای بالاتر (به طور مثال بالای 110هزار ولت)، انرژی کمتری در هنگام انتقال برق تلف می‌شود.

ولتاژهای بالاتر یعنی جریان کمتر، و این جریان کمتر یعنی گرمای حاصل از مقاومت در سیم برق کمتر است. همچنین جریان AC را به راحتی می‌توان به وسیله مبدل‌ها از ولتاژهای بالا تولید و یا به ولتاژهای بالا تبدیل نمود. همچنین جریان AC توانایی برق رسانی به موتورهای الکتریکی را دارند. موتور و ژنراتورها دستگاه‌های دقیقا یکسانی هستند، ولی موتورها انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند. از این ویژگی در خیلی جاها نظیر یخچال‌ها ، ماشین‌های ظرف‌شویی،  و خیلی موارد دیگر که با جریان AC کار می‌کنند، استفاده می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: امکان کلیک راست وجود ندارد

شماره‌های تماس:
۶۶۷۲۸۸۰۱
۶۶۷۲۸۲۹۶
۶۶۷۴۴۶۹۸
۶۶۷۵۰۷۰۳

● ساعات کاری: از ۹:۳۰ صبح تا ۷ عصر
● به جز روزهای تعطیل

درج پیام در سایت

● شماره واتس اپ فروشگاه:
09358121259
● شماره واتس اپ فروش:
09129232704
● شماره واتس اپ فروش:
09351149565
● شماره واتس اپ بازرگانی:
09057191831

درج پیام در سایت