همه چیز درباره تفاوت های خازن استارت و خازن دائم کار

زمان مطالعه: 4 دقیقه

معرفی خازن استارت و خازن دائم کار

خازن استارت و خازن دائم کار از اصلی ترین نوع خازن های موجود شناخته می شوند. این دو نوع سازه وابسته به نوع موقعیت قرارگیری و تفاوت های کاربردی که دارند مورد استفاده کاربران قرار می گیرند.

ساختار این دو سازه بسیار مشابه هم می باشد. کارکرد این سازه ها به گونه ای است که نقش ذخیره انرژی و استخراج آن به هنگام نیاز سیستم را عهده دار هستند.

در ادامه این مطالب به بررسی تفاوت ساختاری این دو سازه منحصر به فرد خواهیم پرداخت.

مشخصات خازن استارت و خازن دائم کار

همانطور که اشاره شد، خازن های ابزار هایی هستند که قابلیت حفظ انرژی الکتریکی را در درون خود دارند. خازن های استارت نیز نوع کاربردی از این ابزار های منحصر به فرد هستند، این نوع خازن ها برای اولین مرحله جهت راه اندازی موتور ها کاربرد دارند. پس از راه اندازه کامل موتور، این نوع خازن خارج می شود.

در مقابل این سازه، خازن دائم کار وجود دارد، همانطور که از نام گذاری این سازه مشخص است در هر حالتی داخل سیستم پایدار می ماند.

خازن دائم کار و موقعیت آن در سیستم

این نوع خازن ها توسط موتور های () به صورت تک فاز مورد استفاده قرار می گیرند. پس راه اندازی کامل موتور (حداقل 75% موتور فعال شده باشد.) خازن استارت توسط سوپاپ گریز از مدار خارج می شود. دصورتی که خازن دائم کار توسط سیم پیچ کمکی همچنان متصل به سیستم باقی می ماند.

به هنگام غیر فعال شدن کل سیستم، خازن های دائم کار فعالی می باشند. با توجه به آن که در هر حالتی خازن های دائم کار نیروی خود را حفظ می کنند، بسیاری از صنعت گران برای اجتناب از مصرف خازن های پر مصرف الکترولیتی، خازن های پلیمری را جایگزین مناسبی می دانند.

بررسی میزان ظرفیت دو سازه مذکور

میزان ظرفیت تعیین شده در ساختار هر دو خازن مذکور نیز از اصلی ترین فاکتور های بروز تمایز در آن ها می باشد. خازن های استارت دارای ظرفیت بیش از 70 میکرو فاراد هستند و در مقابل خازن های دائم کار دارای ظرفیت بسیار کمتر، در محدوده ای 1.5 تا 100 میکرو فاراد می باشند.

به همین علت توصیه می شود برای حفظ ایمنی و سلامت سیستم، از مناسب ترین نوع خازن با توجه به مقدار ظرفیت آن ها استفاده نمایید.

عوارض استفاده خازن نا مناسب

در صورتی که بدون توجه داشتن به مقدار ظرفیت خازن، به انتخاب و مصرف آن در سیستم الکتریکی اقدام شود. عوارض و خسارات جبران ناپذیری به مدار اصلی و سیستم کلان تحمیل خواهد شد. در واقع استفاده از یک خازن اشتباه موجب بروز عوارض ناگوار زیر می شود.

  • تولید سر و صداری بیشتر از موتور
  • افت عملکرد کلی سیستم
  • افزایش مصرف انرژی
  • گرم شده بیش از حد موتور
  • منفجر شدن خازن یا تورم نامطلوب آن
بررسی ساختمان تشکیل دهنده خازن ها

تمامی خازن های موجود در بازار دارای سیستم تشکیل دهنده بسیار مشابهی هستند. در واقع تنها اجزا تشکیل دهنده این ابزار های الکترونیکی بدنه فلزی یا پلاستیکی آن ها، عایق و صفحه هادی می باشد.

در داخل هر خازن دو قطعه رسانا وجود دارد که توسط یک صفحه نارسانا از هم جدا می شوند. علت تعبیه یک صفحه نارسانا در خازن ها، جلوگیری از ایجاد اختلال و انتقال انرژی قطعات رسانا می باشد.

ضرورت استفاده از خازن های مذکور در موتور های تک فاز

موتور های (AC) تک فاز دارای سیم پیچ اولیه و سیم پیچ ثانویه هستند. برای ایجاد کردن گشتاور مورد نیاز و فعال کردن موتور ها باید یک اختلاف  فاز جریانی بین سیم پیچی کمکی و اصلی تشکیل شود.

در صورت عدم استفاده از خازن های استارت گشتاور تولید شده صفر می شود و در نتیجه انرژی مورد نیاز برای روشن شدن سیستم تولید نخواهد شد.

اما اگر خازن به صورت سری به سیم پیچ ثانویه متصل باشد، موجب ایجاد میدان مناطیسی بسیار ضعیفی خواهد شد. این میدان مغناطیسی به نسبت سیم پیچی اولیه به شدن پایین است. این اختلاف میان فاز گشتاور ها موجب روشن شدن موتور و چرخش مداوم آن خواهد شد.

اصلی ترین تمایز خازن های مذکور

از اصلی ترین تمایز میان دو خازن مذکور می توان به زمان استفاده آن ها در سیستم اشاره کرد. خازن های استارت به هنگام شروع فعالیت موتور مورد استفاده قرار می گیرند و دارای مقدار زیادی ظرفیت هستند. انرژی ذخیره شده در این نوع خازن ها تنها در مدت زمانی بسیار کمی حفظ می شوند.  به همین علت نیاز است که خازن های استارت به صورت دوره ای تحت ولتاژ داده شود. در مقابل خازن های دائم کار به صورت پیوسته استفاده می شوند و به نسبت خازن استارت از مقدار ظرفیت بسیار کمتری برخوردار هستند.

زمینه های استفاده و کاربرد دو خازن نام برده

این دو خازن منحصر به فرد وابسته به موقعیت قرارگیری و حساسیت کاربری بالایی که دارند، در ساخت مدار های تشکیل دهنده دستگاه های زیر مورد استفاده قرار می گیرند.

  • ماشین جارو برقی
  • موتور های پر قدرت صنعتی
  • ماشین های لباسشویی خانگی
  • تهویه های مطبوع
  • ماشین های ظرفشویی
  • کمپرسور ها
  • کولر های گازی
  • ماشین های خشک کننده
ظرفیت خازن در سیستم های سرد کننده

جهت تکمیل سیستم هر یک از ابزار های معرفی شده، از خازن هایی با ظرفیت های متفاوت استفاده می شود. در واقع وابسته به نوع سیستم و قدرت موتور آن، نوع خازن انتخاب خواهد شد. جهت تکمیل اطلاعات فوق، در این قسمت به بررسی ظرفیت خازن های مناسب برای سیستم های خنک کننده خواهیم پرداخت.

در سیستم های برودتی نمی توان از خازن های با ظرفیت بالا استفاده کرد. به همین علت جهت حفظ سلامت و بهبود عملکرد کلی سیستم از خازن های دارای ظرفیت های زیر استفاده خواهد شد.

  • نانو فاراد
  • میکرو فاراد
  • پیکو فاراد
عوامل موثر در ظرفیت خازن ها

عواملی که تاثیر مستقیم بر روی ظرفیت خازن ها دارند، محدود به چند مورد اما موثر می باشد. این عوامل می توانند ارتقا دهنده نیروی ذخیره سازی و نگهداری خازن ها باشند. موارد زیر از اصلی ترین عوامل موثر در ظرفیت خازن ها محسوب خواهند شد.

  • سطح صفحات خازن
  • فاصله بین دو صفحه
  • نوع عایق
خلاصه مطالب

خازن استارت و خازن دائم کار به عنوان کاربردی ترین خازن ها در سیستم های برودتی شناخته می شوند. این نوع خازن ها وابسته به موقعیت و جایگاهی که دارند در سیتم کلی تاثیر گذار خواهند بود.

خازن های استارت به عنوان ذخیره کننده های موقت و اولیه در سیستم قرار داده می شوند و در مقابل خازن های دائم کار به صورت همیشگی داخل سیستم تعبیه خواهند شد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: امکان کلیک راست وجود ندارد

شماره‌های تماس:
۶۶۷۲۸۸۰۱
۶۶۷۲۸۲۹۶
۶۶۷۴۴۶۹۸
۶۶۷۵۰۷۰۳

● ساعات کاری: از ۹:۳۰ صبح تا ۷ عصر
● به جز روزهای تعطیل

درج پیام در سایت

● شماره واتس اپ فروشگاه:
09358121259
● شماره واتس اپ فروش:
09129232704
● شماره واتس اپ فروش:
09351149565
● شماره واتس اپ بازرگانی:
09057191831

درج پیام در سایت