همه چیز درباره خازن و انواع کاربردی آن (بخش دوم)

زمان مطالعه: 3 دقیقه

نگاهی به انواع خازن های کاربردی  بخش دوم

خازن مهم ترین قطعه الکترونیکی است که در مدار ها تعبیه می شود. این قطعه کاربردی که به نام انباره نیز شناخته شده است. کایتو وارد کننده انواع خازن های خاص و سفارش در ایران

 

کاربرد انباره های مذکور

انباره های تانتالیومی، آلمینیومی و الکترولیتی مهم ترین قطعات در مدار های یک سو کننده شناخته می شوند.

انباره های مذکور در مدار های یک سو کننده دیودی به عنوان فیلتر و کوپلینگ فعالیت خواهند داشت. همچنین قابل ذکر است که چنین قطعاتی بیشتری ظرفیت ذخیره سازی را در میان سایر محصولات مشابه را خواهند داشت. ظرفیت زیاد این سازه ها با توجه به استفاده از یک لایه بسیار نازک دی الکتریکی می باشد.

جهت صحت کارکرد این نوع از انباره ها بسیار اهمیت دارد که دو قطب تشکیل دهنده آن ها جابجا نشوند. زیرا در صورت بروز اختلال و اشتباه در جایگذاری قطب آن ها بروز انفجار در سیستم یا متورم شدن قطعه رخ خواهد داد.

درباره انباره های غیر قطبی

انباره هایی که فاقد پلاریته هستند به عنوان انباره های غیر قطبی شناسایی می شوند. این قطعات دارای میزان ظرفیت کمتری برای ذخیره سازی هستند.

ظرفیت این قطعات در محدوده نانو فاراد می باشد که در برخی از موارد از استنا هایی نیز برخوردار می باشد.

بررسی انباره های فشار ضعیف

انباره های فشار ضعیف از میزان ولتاژ بسیار کمی برخوردار هستند، به طور معمول مقدار ولتاژ پشتیبانی کننده آن ها زیر 1000 ولت می باشد. این سازه های الکترونیکی به صورت سیلندری تولید خواهند شد که به نام انباره خشک نیز شناخته می شوند. این نوع انباره ها به صورت یک فاز یا سه فاز عرضه شده اند.

در نوع سه فاز این سازه های منحصر به فرد، از ساختار کویل آلمینیومی پیروی شده است و همچنین اتصال مشخص شده برای آن ها مثلث خواهد بود.

نکاتی درباره انباره های فشار متوسط

این نوع از انباره های منحصر به فرد به صورت روغنی و در دو نوع طراحی متفاوت یک فاز و سه فاز در اختیار مصرف کنندگان قرار داده می شود.

این نوع سازه ها قادر به جمع آوری و ذخیره سازی ولتاژ بالای 1000 ولت هستند. میزان سلامت این نوع سازه ها با توجه به حساسیت کاربری که دارند توسط استاندارد های صنعتی طراحی و آزمایش خواهد شد.

درباره تمایز انباره های دائم کار و استارت

به صورت کلی می بایست در نظر داشت که انباره های موجود در بازار دو حالت استارت و دائم کار در اختیار متقاضی ها قرار داده می شوند.

انباره های استارت اغلب تک فاز هستند و برای راه اندازی الکتروموتور ها بسیاری کاربردی می باشند. در مقابل این نمونه از انباره ها گزینه مناسبی برای جبران سازی توان راکتیو در طولانی مدت نخواهند بود.

در مقابل انباره های استارت، نمونه دائم کار آن ها وجود دارد. این سازه جهت جبران توان راکتیو در حالت سه فاز تهیه و تولید می شوند.

این نمونه کاربردی از انباره ها، به عنوان دی الکتریک، در حالت روغنی و گازی شناسایی خواهند شد. البته میزان تنوع آن ها به گونه ای است که در صورت سیلندری و مکعبی در بازار عرضه می شوند.

ضروری ترین نکات مرتبط با مصرف انباره ها

این قطعات در مدار های الکتریکی سازنده تجهیزات بزرگتر و حساس تر به کار برده می شوند. حساسیت کاربری این سازه ها و ضرورت سلامت آن ها موجب می شود که به برخی از نکات ایمنی جهت حفاظت از آن ها توجه بالایی داشته باشید. در ادامه مطالب به برخی از نکات جهت راهنمایی بیشتر، برای مصرف بهینه و صحیح اشاره خواهیم کرد.

  • استفاده از انباره های تانتالیوم در مدار های دارای نوسان
  • در صورت مصرف انباره در (AC) باید ولتاژ کار 400 در نظر گرفته شود.
  • ولتاژ کار انباره ها بر روی بدنه آن ها ثبت شده است.
  • برای انتخاب یک انباره با ولتاژ کاری مناسب، به مقدار سه برابر آن برای ولتاژ تغذیه توجه نمایید.
  • جهت یکسو سازی مدار، از انباره گنجایش بالا استفاده شود.
  • در تامین برق مدار های صوتی، انباره های 2200(UF) یا 4700 (UF) مناسب می باشند.
  • چکاب کردن سلامت انباره ها با اسنفاده از تست مولتی متر
  • بررسی مقدار نشتی انباره های پر کاربرد در قطعه اصلی
خلاصه مطالب

خازن جهت ذخیره سازی بار الکتریکی در سازه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه از تقاضای بسیار بالایی در میان صنعت گران برخوردار است، به همین علت تنوع بسیار بالایی در طراحی آن وجود خواهد داشت.

 ظرفیت ذخیره سازی، نوع بدنه، جنس قطعات رسانا و نارسانا این سازه های منحصر به فرد از اصلی ترین دلایل تفاوت آن ها می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: امکان کلیک راست وجود ندارد

شماره‌های تماس:
۶۶۷۲۸۸۰۱
۶۶۷۲۸۲۹۶
۶۶۷۴۴۶۹۸
۶۶۷۵۰۷۰۳

● ساعات کاری: از ۹:۳۰ صبح تا ۷ عصر
● به جز روزهای تعطیل

درج پیام در سایت

● شماره واتس اپ فروشگاه:
09358121259
● شماره واتس اپ فروش:
09129232704
● شماره واتس اپ فروش:
09351149565
● شماره واتس اپ بازرگانی:
09057191831

درج پیام در سایت