چرایی استفاده از منابع تغذیه سوئیچینگ

زمان مطالعه: 4 دقیقه

درباره منابع تغذیه سوئیچینگ

منابع تغذیه سوئیچینگ وابسته به نیاز پروژه مورد استفاده صنعت گران قرار می گیرد. در واقع تمامی این قطعات تنها با توجه به نیاز سازه اصلی استفاده می شوند.

به همین علت قبل از انتخاب هر نوع منبع تغذیه ای ضرورت دارد که تمامی مشخصات الکتریکی و فنی مدار را بررسی کرد. سپس بعد از انجام تمامی بررسی های لازم با توجه به بودجه مورد نظر سوئیچ مناسب را انتخاب کرد.

در ادامه مطالب جهت ارائه اطلاعات تکمیلی به بررسی کاربرد این قطعات و مقایسه آن با سایر سازه های مشابه خواهیم پرداخت.

معرفی کامل منابع تغذیه سوئیچینگ

این نوع منابع کاربردی وابسته به طراحی خاص و مشخصات ویژه ای که دارند می توانند جایگزین مناسبی برای سازه های مسابه به شمار آیند. در واقع می توان گفت: حجم، قیمت به صرفه، دسترسی آسان و مصرف بهینه موجب افزایش تقاضا برای چنین قطعاتی شده است.

به صورت تخصص تر می بایست گفت: منبع تغذیه سوئیچینگ بین 68 الی 90 درصد بوده و این مزیت مستقل از ولتاژ ورودی منبع تغذیه است. ابن مورد موجب کاهش اندازه، حجم قطعات و کاهش گرماگیر ها می شود. در نتیجه بسیاری از هزینه های بیهوده و حاشیه ای کاهش می یابد.

مزیت استفاده از سوئیچ ها بر ترانزیستور

اصلی ترین مزیت کاربرد سوئیچ های مذکور، کاهش قیمت و هزینه نهایی می باشد. این کاهش هزینه چشمگیر وابسته به عملکرد و قدرت ترانزیستور ها انتخاب شده است؛ به گونه ای عملکرد این قطعات در ناحیه اشباع قطع می شود و در نتیجه این روند هیچ توانی روی این ترانزیستور ها تلف نخواهد شد.

این عملکرد و روند ساده به معنای این است که ترانزیستور ها بخش عظیمی از توان را به بار تحویل می دهند. پس از آن نیازی برای بسته بندی کردن ترانزیستور ها به قیمت گزاف نمی باشد.

چگونگی کاهش هزینه ترانزیستور ها با سوئیچ

ولتاژ ورودی منابع تغذیه سوئیچ به (AC) مبدل شده است. پس از آن در یک المان مغناطیسی قرار داده می شود. با اضافه کردن سیم پیچی های متعدد به این المان ها می توان خروجی های متعددی را در نظر داشت. به گونه ای که به ازای هر خروجی تنها کافی است چند دور به سیم پیچ ترانس ها اضافه شود. در نتیجه تمامی این روند و عملکرد هزینه ها به شدت کاهش می یابد.

مزایا سوئیچ های مذکور

در مقابل سوئیچ های معرفی شده، منابع تغذیه خطی قرار می گیرد. بسیاری از افراد صنعت گر سوئیچ های مذکور را بسیار بهتر و مفید تر از منابع تغذیه خطی می دانند. در ابتدا می بایست اشاره کرد که این قطعات بسیار کوچک تر و کم حجم تر از منابع تغذیه خطی هستند.

بر خلاف اندازه ناچیز این سازه ها می توان شاهد بازده بسیار بالا و قدرت زیاد این قطعات بود. فرمانس کاری سوئیچ ها از مرز 50-60 هرتز عبور می کند. در نتیجه این عملکرد عالی ظرفیت ها برای ذخیره انرژی صرف می شود. چنین مزیتی نیز در توان های بسیار بالا تر، از جهت قیمت نهایی و حجم بسیار اهمیت دارد.

سوئیچینگ

کاربردی ترین نوع سوئیچ ها

همانطور که اشاره شد، سوئیچ ها به نسبت سایر منابع تغذیه مشابه از تقاضا بسیار بیشتری برخوردار هستند. با این حال می بایست در نظر داشت که منابع تغذیه سوئیچ (AC) و (DC) کاربردی ترین نوع این قطعات به شمار می آیند.

در واقع این سوئیچ ها به راحتی می توانند تبدیل برق (AC) را به برق (DC) داشته باشند. لازم به ذکر است که تمامی این فرآیند با پشت سر گذاشتن مراحل زیر میسر می شوند.

  • یکسو سازی ورودی
  • تصحیح ضریب توان
  • جداسازی
بررسی معایب سوئیچ های مذکور

به صورت کلی می بایست در نظر داشت که تمامی مزایا سوئیچ ها می تواند تبدیل کننده آن ها به انتخاب بهتر و به صرفه تر باشد. با این حال می بایست در نظر داشت که این قطعات دارای معایبی هستند که می توان از آن ها چشم پوشی کرد.

زیرا چنین معایبی در مقابل مزایا این سازه ها به هیچ عنوان مشکل ساز نخواهد بود. در ادامه به بررسی نقص ها و عیوب این قطعات خواهیم پرداخت.

پیچیدگی سوئیچ های مذکور

اصلی ترین عیب و نقصی که می توان برای چنین قطعاتی در نظر گرفت مرتبط با پیچیدگی ساختاری آن ها است. در واقع می توان گفت: در صورتی که نتوان سوئیچی مناسب با سازه اصلی تهیه کرد، ضروری است که نمونه ای منطبق با مشخصات قطعه اصلی طراحی شود. چنین روندی بسیار وقت گیر و پر هزینه می باشد.

نویز تولید سوئیچ ها

یکی دیگر از اصلی ترین عیوب سوئیچ ها را می توان مرتبط با نویز تولیدی آن ها دانست. این نویز قابلیت انتشار به محیط های اطراف را نیز خواهند داشت.

جهت رفع و خنثی کردن این نویز می بایست از نوعی فیلتر به خصوص و شیلدینگ استفاده کرد. در صورت تهیه این قطعات اضافی شاهد افزایش قیمت و هزینه نهایی ساخت قطعات خواهیم بود.

کندی جریان بار سوئیچ ها

می بایست در نظر داشت این منابع تغذیه تبدیل کننده ولتاژ ورودی به پالس های متناوب هستند. به همین علت چنین تغییراتی می تواند باعث کاهش سرعت روند باشد. در مقابل منبع تغذیه های خطی دارای جریان بار بسیار سریع تری خواهند بود.

جهت کاهش تاثیر این روند می بایست خازن ها را در قسمت خروجی سیستم افزایش داد. در نتیجه تمامی این روند هزینه نهایی جهت تکمیل پروژه افزایش خواهد یافت. البته می بایست در نظر داشت که تمامی این عیوب با مهارت بالای طراح سازه می تواند جبران و رفع شود.

درباره کاربرد سوئیچ ها

با توجه به مزایا و معایب این قطعات کاربردی، می بایست در نظر داشت که چنین سازه هایی می توانند به عنوان کاربردی ترین قطعات الکتریکی شناخته شوند.

با در نظر داشتن تمامی مطالب مذکور این قطعات در سیستم های پر بازده مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از اصلی ترین کاربرد این سازه ها در شبکه ها و شارژ های باتری می باشد.

خلاصه مطالب

منابع تغذیه سوئیچینگ مناسب ترین جایگزین ها به نسبت منبع تغذیه های خطی می باشد. این قطعات دارای مزیت های متعددی هستند که در نتیجه به کار بردن آن ها شاهد کاهش هزینه های نهایی خواهیم بود.

البته می بایست اشاره کرد که این قطعات نیز دارای برخی عیوب هستند که توسط طراح سوئیچ قابلیت حل و رفع خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: امکان کلیک راست وجود ندارد

شماره‌های تماس:
۶۶۷۲۸۸۰۱
۶۶۷۲۸۲۹۶
۶۶۷۴۴۶۹۸
۶۶۷۵۰۷۰۳

● ساعات کاری: از ۹:۳۰ صبح تا ۷ عصر
● به جز روزهای تعطیل

درج پیام در سایت

● شماره واتس اپ فروشگاه:
09358121259
● شماره واتس اپ فروش:
09129232704
● شماره واتس اپ فروش:
09351149565
● شماره واتس اپ بازرگانی:
09057191831

درج پیام در سایت